Entrevista: la companyia Q-ars Teatre

xq-arsTarda de diumenge. Inesperat i màgic local al carrer Cartagena, la seu de la companyia. Després de veure-les reprendre Otel·lo i Molt Soroll, un espectacle amb aire de fàbula que havien estrenat el 2004, va ser molt agradable intercanviar paraules amb aquestes dues rialleres actrius catalanes que formen la companyia Q-ars Teatre. El resultat, aquí el teniu: 11 preguntes, una de cada any que fa que aquesta companyia va engegar.

1. Com definiríeu Q-ars Teatre?
Anna: Un projecte que sempre mira al futur. Una manera d’explicar coses, que vol
parlar per ella mateixa. Des de la llavor. Elaborant els projectes teatrals des de zero i amb proximitat.
Mercè: Companyia petita., delicada, plena de plecs i arrugues, de forats i sorgits… Cia que es fa a ella mateixa, amb reptes ambiciosos…Que troba la manera d’explicar històries, a través de textos i autors que els hi son interessants, propers o adequats pel moment

2. Qui és la Mercè Anglès?
Anna: Una actriu sorprenent. La companya de ruta. Una troballa inevitable que fa que les idees siguin possibles. Activa, estratègica, crítica exigent.

3. Qui és l’Anna Güell?
Mercè: Una actriu forta, amb caràcter i carisma, perfeccionista…La meva sòcia i també amiga.

4. Com funcioneu internament?
Anna: Tenim les feines del dia a dia repartides i les posem en comú un cop per setmana. Les produccions i les gires també les preparem així, repartint-nos les tasques. Quan hem de preparar projectes ens trobem cada dia durant un temps amb una pila de propostes que anem defensant fins a trobar la proposta en comú.
Mercè: tenim les tasques dividides. Sempre que hem pogut hem tingut un secretari- productor que ens portava tasques generals. Els projectes artístics, els decidim i els treballem conjuntament i altres tasques relacionades amb administracions, local… Son dividides.

5. Quin procés fa un espectacles de les Q-ars, des dels inicis fins la seva fi?
Anna: Partim sempre del que volem explicar en cada moment, d’un tema que ens interessa, de vegades els projectes anteriors ens han deixat temes pendents que tornem a recuperar. A partir d’aquí cerquem material que ens informi i ens aporti coses sorprenents i noves d’aquell tema i sobre això cerquem el director adient, el dramaturg, el repartiment i el teatre. De vegades tot va més o menys junt, i amb un director que ens ve de gust treballar cerquem conjuntament tema i materials. Tanquem calendari i busquem sala d’exhibició al temps que avisem del projecte al nostre representant per què comenci a informar als programadors dels teatres de gira del nou projecte de Q-ars Teatre. Passem el material al dramaturg i treballem un temps conjuntament, la majoria de les vegades. Després es tanca a escriure i ens va passant material que debatem, fins a tenir la dramatúrgia enllestida. Vuit setmanes d’assaig en el nostre local. Preparació tècnica de l’estrena i temporada i un cop estrenat preparació tècnica de la gira.
Mercè: Des que treballem juntes: ens proposem els objectius a 3 anys. Vol dir que un espectacle, moltes vegades serveix de base pel següent. O també abordar diferents aspectes. En el cas de, per exemple, el bloc d’espectacles dels clàssics grec: Cada un d’ells era part de l’altre. Partim del clàssic, però després pensem i treballem, que volem explicar, com ho volem dir ( estructura interna de l’obra) i a partir d’aquí creem la base de la dramatúrgia, aquesta la passem al dramaturg que li donarà forma. Un cop tenim l’obra la passem al director/directora que pensem que es millor o que ens ve més de gust treballar.

qarts155

Anna Güell i Mercè Anglès

6. Quines són les vostres fonts o inspiracions a l’hora de crear?
Anna: Moltes vegades la vida quotidiana i les noticies aporten molts motius per recrear a l’escenari. Després anem a beure a les fonts clàssiques, que ens agraden molt a les dues, i finalment demanem a un dramaturg actual que ens en faci una revisió. La majoria de les vegades podem partir de dramatúrgies, però novel·les, poesia, la història de l’art en general, ja sigui pintures o escultures o la pròpia història explicada en llibres per autors seriosos i creïbles, ens resulten un estímul per tirar endavant algun projecte.
Mercè: Les fonts són múltiples però la que sempre agafa més força són els textos clàssics. A vegades és el tema que volem desenvolupar que ens porta als textos clàssics i d’altres més contemporanis.

7. Com ha afectat aquesta situació de crisi a companyies com la vostre?
Anna: Amb sinceritat la situació actual és altament perjudicial per companyies com la nostre i pel teatre en general. Hi ha un desconeixement molt profund per part del públic en general i dels gestors culturals en particular, de la necessitat del teatre, concretament, o de qualsevol manifestació artística, en la societat. Companyies com la nostre hem de fer un gran esforç per fer-nos veure i, tot i així, quan ho aconseguim, el benefici que en traiem és molt petit. Sobreviure és un acte de vocació i sabem que la nostre labor és important. Les petites llavors de cultura s’haurien de cuidar per poder tenir grans arbres. Fruits, arrels, ombra, aixopluc… Hauríem d’aprendre a conrear pel futur en aquest país.
Mercè: Som conscients que el nostre teatre, no és pot dir que sigui elitista, però tampoc és popular. També som conscients que en general al públic i als programadors agradem, però de vegades no prou…ens ho hem de treballar sempre molt més, per fer gira, temporada… La crisi, en companyies com la nostra, podem destruir tot el que s’ha fet en un tres i no res, potser nosaltres som d’una generació que mai ho hem tingut molt fàcil, i a més som dones lluitadores…és molt difícil que ens vencin.

8. Què hi ha en un futur immediat o mitjà?
Anna: Un canvi radical i un retorn a les companyies independents.
Mercè: El nostre futur passa per un canvi d’interlocutors: apropar la gent al teatre, aconseguir còmplices d’una trajectòria i fer MECENES, diversificar el nostre treball.

9. Com resumiríeu la vostre trajectòria?
Mercè: A les dues ens agrada fer les nostres dramatúrgies, es així com podem impregnar el nostre segell. Potser ho podríem definir com: una nova mirada dramatúrgica a partir de textos i idees.
Anna: Crec que hem fet un treball molt rigorós en 10 anys. Cada muntatge ha tingut un motiu i una raó molt concreta per dur-lo a terme. Hem mimat molt la nostra feina i la gent que ens ha envoltat. Hem intentat treballar a gust i aportar temes i motius de reflexió, de conversa, idees, descobriments. Molt sovint acompanyem els nostres espectacles amb xerrades amb el públic abans o després de la funció, al mateix teatre, a llibreries, a biblioteques a centres cívics, a escoles.

10. Heu col·laborat amb un gran nombre de professionals des del 2002…
Anna: Hem intentat envoltar-nos de la gent que ens interessa i que hem pensat ens podien aportar i a les que podíem aportar. Poques vegades hem tingut un no. La veritat és que la gent ha estat molt generosa amb la nostre companyia i nosaltres no podíem fallar.

11. Un desig per aquest 2013?
Mercè: Que la barqueta no s’enfonsi i que la pesca sigui suficient per donar de menjar í poder compartir amb els altres. Aconseguir aquestes inèrcies que son tant importants per viure dignament.

Podeu visitar la seva pàgina web, o bé seguir-les per facebook, twitter o linkdin.

Salut, Alegria i Teatre,

Lady M

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Entrevista: la companyia Q-ars Teatre

  1. sabinandworld says:

    Genial! ♥

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s